Rozhovor pro ICT Revue (17.2.2009), část III.

Pojďme nyní k trochu jiným aspektům. Jak se podle vás projeví současná finanční a ekonomická krize v sektoru telekomunikací?

Zajímavá otázka: všichni dnes mluví o krizi, a ze všeho nejdříve se chytají za své peněženky a zavírají je. Ale naši mobilní operátoři jakoby šli úplně proti proudu, alespoň pokud jde o jejich sítě 3G, alias UMTS. V tučných letech, kdy ještě žádná krize nebyla, do budování a rozvoje těchto sítí investovali jen velmi skromně. Sami přitom signalizovali, že návratnost investic do 3G "není nic moc". Až novináři, i v souvislosti s nástupem fetiše jménem iPhone, začali mluvit o "tragédii jménem 3G".

Jenže ledva uhodila krize, mělké a stojaté vody v českých 3G rybnících se naopak notně rozhýbaly: jeden hráč, který již jednou málem začal a hned zase skončil, se rozhodl opatrně začít znovu. Další, který původně šlápnul trochu vedle, si to přiznal a rozhodl se vykročit znovu, již lépe prošlápnutým směrem. No a ten zbývající byl vlastně prvním, kdo oznámil, že letos do 3G notně zainvestuje a rozšíří své pokrytí do dalších lokalit.

Kde na to všichni vezmou, mi není tak úplně jasné. Prý si na to našetřili. No dobrá. Ale co jejich matky, až zjistí, že jejich vlastní kapsy až tak plné nejsou? Nevynutí si pak náhle zchudlí rodiče nějakou finanční výpomoc od svých bohatších dcer?

Investice operátorů do 3G infrastruktury jsou jistě důležité. Ale co zákazníci? Jak očekáváte, že se oni budou chovat v době krize? Budou šetřit za každou cenu? A jak na to budou reagovat operátoři? Budou přicházet s levnějšími službami?

Základní rozpor mezi zájmy zákazníků a poskytovatelů se nezmění. Ani dost dobře nemůže. Jen se spíše dále prohloubí. Zákazníci budou chtít vynakládat na telekomunikační služby co nejméně peněz, a budou ochotni se třeba i trochu uskrovnit a bez některých věcí se obejít.

Naproti tomu poskytovatelé se budou snažit za každou cenu udržet své dosavadní výnosy. Nejspíše tím, že zákazníkovi budou nabízet další a další služby, nebo ještě větší objemy služeb, za stejnou cenu. Tedy že do svých balíčků budou přidávat další součásti, místo aby je naopak vybalovali a prodávali samostatně. Očekávám, že v tomto ohledu budou poskytovatelé ochotni zajít i hodně daleko, jen aby se jejich výnosy neklesly.

Že to ale nejde moc dohromady? Na první pohled skutečně ne. Ale chytrý zákazník na tom může stále vydělat. Konkrétně tím, že bude agregovat svou poptávku. Což je ostatně velký trend současnosti: místo odebírání různých služeb od různých poskytovatelů se bude čím dál tím více vyplácet mít jediného poskytovatele a od něj odebírat všechny služby, které zákazník potřebuje. Včetně pevných i mobilních.

A nemusí jít jen o firemní zákazníky: soustředit se na jediného poskytovatele se stále více vyplácí i soukromým osobám. Třeba rodinám. Když si potřebují volat mezi sebou co nejvýhodněji, nejlepší podmínky získají tehdy, když budou všichni v síti jednoho mobilního operátora, a nikoli každý v jiné síti.

... předchozí část | pokračování ....

© Jiří Peterka, 2009 | design & coding by myself
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!